لوله های خورشیدی انتقال دهنده1 نور طبیعی

لوله خورشیدی یا سولا تیوب ها یکی از روش های انتقال نور خورشید از نوع پسیو یا بدون حرکت می باشند.

فهرست مطالب

لوله های خورشیدی (solar tubes) فناوری جدیدی برای عبور نور طبیعی در ساحتمان ها مورد استفاده قرار میگیرد. این لوله ها از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول که گنبد لوله خورشیدی می باشد. وظیفه گنبد، جذب نور و انتقال آن به داخل لوله خورشیدی را دارد. بخش دوم که خود لوله میباشد وظیفه ی انتقال نور طبیعی به داخل ساختمان را داشته.

لوله خورشیدی

لوله خورشیدی

انواع فناوری های لوله ها خورشیدی

1- لوله های خورشیدی با مواد انعکاس دهنده نور

این فناوری یکی از قدیمی ترین فناوری های انتقال نور طبیعی توسط لوله های خورشیدی می باشد. از این فناوری در مترو شهر برلین آلمان استفاده شده است. در این پروژه قطر لوله ها 80 سانتی متر و طول 6 متر میباشد. از این لوله ها برای عبور نور به فضا های تاریک و زیر زمین ها استفاده شده است. 

اولین سیستم‌های بازتابنده تجاری در دههٔ ۱۸۵۰ توسط پول امیل چاپوئیز (Paul Emile Chappuis) در لندن به ثبت رسانده شد.  شکل‌های متعددی از طراحی‌های آینهٔ زاویه دار به کار برده شد. بازتابنده‌های چاپوئیز تا زمانی که کارخانه در سال ۱۹۴۳ خراب شود در تولید مستمر بودند. این مفهوم در سال ۱۹۸۶ توسط Solatube International Australia مجدداً کشف شد و به ثبت رسید. این سیستم برای استفادهٔ گستردهٔ مسکونی و تجاری به بازار عرضه شده است.

مترو آلمان

مترو آلمان

 

2- فیبر های نوری برای انتقال نور طبیعی

یکی دیگر از فناوری های انتقال نور طبیعی فیبر های نوری میباشند. این فناوری هزینه ی بسیار زیادی دارد. البته شایان ذکر است که هدر رفت انرژی و نور در این سیستم کمترین مقدار می باشد.

یک سیستم نورپردازی خورشیدی بر اساس فیبرهای نوری پلاستیکی در پیشرفت در آزمایشگاه ملی (Oak Ridge National Laboratory) در سال ۲۰۰۴ بود؛ این سیستم در موزه آمریکایی علم و انرژی، تنسی ایالات متحده آمریکا (American Museum of Science and Energy, Tennessee, USA) در سال ۲۰۰۵ نصب شد و برای عرضه در بازار همان سال توسط کمپانی هدایت نور خورشید آورده شد. 

فیبر نوری

فیبر نوری

 

3- فناوری نسل سوم انتقال دهنده های نور طبیعی

با افزایش تعداد طبقات ساختمان ها نیاز به روش های جدید تر در این صنعت دیده شد و نورگیر های اکتیو با سیستم های دنبال کننده نور خورشید طراحی و ساخته شد.

این سیستم ها با ردیابی نور خورشید در طول روز، نور طبیعی را به طبقات پایینی منتقل خواهند کرد. این سیستم ها دقت بسیار بالایی داشته و حجم نور بیشتری را متقل خواهند کرد. 

تکینولایت با عضویت در انجمن شرکت های دانش بنیان استان اصفهان موفق به ساخت این نورگیر ها در کشور شده است. این سیستم به صورت کاملا هوشمند نور خورشید را ردیابی می کند و تا بیست طبقه نور خورشید را به واحد های پایین منتقل می کند.

نورگیر هوشمند خورشیدی تکینولایت

نورگیر هوشمند خورشیدی تکینولایت

راه حل تکینو لایت:

شما می توانید از تیم تکینولایت مشاوره رایگان بگیرید. در بخش مشاوره معماری نور سه نفر متخصص از بهترین دانشگاه های کشور در کنار شما هستند تا نور طبیعی واحد شما بهتر شود. در بخش تماس با ما یا بخش چت با ما شماره تماس خود را بگذارید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم. همچنین میتوانید در قسمت چت با ما بعد از وارد کردن اطلاعات قیمت به روز سیستم آینه هوشمند را از سیستم پاسخگو هوشمند تکینولایت بپرسید.

1- هزینه مشاوره اجرای نورگیر؟

تکینولایت هیچ هزینه ای در خصوص مشاوره اجرای نورگیر دریافت نمی کند

2- تکینولایت هم سقف نورگیر سوله اجرا می کند؟

تیم تکینولایت تنها در انتخاب نوع پوشش سقف راهنمایی میکند

3- نورگیر لوله ای یا نورگیر هوشمند خورشیدی؟

بر اساس ارتفاع ساختمان میتوان نوع انتقال دهنده نور را انتخاب نمود. برای ساختمان های با ارتفاع بیش از دو طبقه باید از نوع هوشمند استفاده نمود.

4- نورگیر خورشیدی چیست؟

شرکت * تَکینولایت * تولید کننده نورگیر هوشمند خورشیدی ، سیستمی با فناوری روز دنیا جهت انتقال نور آفتاب به طبقات زیرین ساختمان میباشد. سیستم نورگیر هوشمند خورشیدی سبب افزایش نورخورشید در تاریک ترین طبقات ساختمانی شما می شود

از دیگر مزایای نورگیرهوشمند خورشیدی تکینولایت : 

‎ *افزایش ارزش ملک شما*

‎ *قرارگیری تکینولایت زیر نورگیر*

‎ *عدم اشغال فضای اضافی پشت بام*

‎ *تعمیر و نگهداری کمتر*

‎ *سیستم کاملا هوشمند ردیابی خورشید*

 

 تیم تکینولایت برای اولین بار در دنیا موفق به ساخت سیستمی دو محوره در ابعاد  *_یک متر_* شده اند علاوه بر این مجموعه تکینو لایت برنده *جایزه بنیاد جهانی انرژی بعنوان معتبرترین بنیاد انرژی در دنیا* میباشد و در جشنواره *فناوری نوین صنعت ساختمان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی* بعنوان طرح برگزیده انتخاب شده است 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نورگیر خورشیدی چیست؟

سیستم هوشمند انعکاس دهنده نور خورشید به طبقات زیرین ساختمان